reacties

36 reacties

  1. Ook bij volwassenen stimuleert het de sociale, emotionele en cognitieve ontwikkeling. We raken nooit uitgeleerd. Een paar jaar geleden volgde ik een cursus bij Marijke en omdat ik afgelopen vrijdag in een workshop een ‘grote mensen probleem’ creatief wilde benaderen, deed ik even een opfriscursus vooraf. Nou, dat heeft zijn vruchten afgeworpen. De simpele handreikingen van Marijke doen wonderen. De 12 volwassenen konden met de workshop letterlijk en figuurlijk met een blanco blad uit de voeten en tekenden vrijuit hun dromen in alle kleuren van de regenboog. Een creatieve basis en persoonlijke uiting om vervolgens geaard en met zelfvertrouwen over in gesprek te gaan met een ander die sommige dingen hetzelfde had gedroomd en sommige dingen anders. Verbinding met en uiting van eigen gevoelens leidde tot makkelijker verbinding maken met die van de ander en zo ontstond er een open en gelijkwaardig dialoog.
  2. Eerder deze maand heb ik mijn jaartraining afgewerkt. Het was een fantastische reis, ook voor mezelf. Ik heb er persoonlijk héél veel aan gehad, ik ben erdoor gegroeid. En ondertussen teken ik vaak met de kinderen en zie ik hoeveel ik daarmee kan bereiken. Deze cursus is echt een voltreffer voor iedereen die met kinderen/jongeren werkt! Interesse? Er start in januari een nieuwe jaartraining (in Belgie). En je kan er nog bij! Twijfel je nog? Ga dan eens kijken in het programma van Teach More; er worden ook losse dagen 'zinvol tekenen' gegeven. Wedden dat je na één dag proeven klaar bent voor de hele boterham (en Maartje, de docent, is werkelijk de max!)! Ik kan het alleen maar héél warm aanraden!
  3. Een opleiding waar ik echt nog jaren mee vooruit kan. Heel veelzijdig, creatief en breed inzetbaar.
  4. Praktisch, breed inzetbaar en direct te gebruiken in de klas of als coach. Marijke heeft veel kennis in huis en deze deelt ze graag, altijd smullen. Mij heeft het met name gebracht om eens verder te kijken en juist het tekenen in te zetten om stapjes te zetten of doelen te bereiken.
  5. De opleiding heeft van mij een betere juf gemaakt! Leuke ideetjes om direct toe te passen. Grotere inzichten en een verdieping van mijn handelen.
  6. Afgelopen jaar de jaaropleiding Zinvol tekenen gedaan. Wat een mooi manier om met kinderen te werken, heb het gedurende het opleidingsjaar al volop in kunnen zetten. Dat is het mooie van de opleiding na dag 1 kan je gelijk al aan de slag. Door dat je het zelf ervaart weet je wat je doet en wat het met de ander doet. Het is leerzaam in veel opzichten, qua zelfontwikkeling en wat het onbewust met kinderen doet. Het is op veel manieren in te zetten en dat merk en hoor je tijdens de opleiding in gesprek met je mede cursisten. Het heeft mij heel veel gebracht aan inspiratie en hoe hiermee verder te gaan!! Dus twijfel niet, maar gun jezelf een mooie leerzame opleiding waar je heel veel kinderen, pubers en ouders weer verder mee kan helpen. Nicole
  7. Dat hangt er van af. Wat zijn het voor kinderen? Krijg je ruimte om je mentorschap zelf in te vullen? En vind je het niet irritant dat er geregeld een link gelegd wordt naar ontwikkelingsfases voor 12 jaar? Ben je in staat zelf de vertaalslag te maken? Dat laatste lukt eigenlijk altijd, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. (Je bent niet de eerste) De meeste tekenspellen zijn leeftijdsloos, zoals braingym, mindfullness en mathematisch leren denken. Andere pas je aan de leeftijd aan. Zo zal een peuter-kleuterleidsters zingend een verhaal tevoorschijn toveren, terwijl je bij een puber niet denkt aan zingend tekenen. Maar neem een lied dat bij hen past (of gebruik buitenlandse talen) en je kunt hen hiermee geweldig van hun tekenangst afhelpen! Een ander voorbeeld zijn de beschermende tekeningen voor negen-jarigen. Ze gaan dan voor het eerst zelfstandig de wereld in en daar passen beschermende spellen goed bij. Maar dat wil niet zeggen dat het daarmee klaar is. Ook in de pubertijd is het thema bescherming en grenzen bewaken actueel. Wat ik zeker interessant voor pubers vind is het programma voor het trainen van de executieve functies. Die zijn juist dan volop in ontwikkeling en elke fysieke en zichtbare training is welkom. Kinderen, ook pubers, leren met hun lijf, en ze hebben een zichtbare uitdaging nodig. Deze spellen maken leren zichtbaar. Zo ook het programma voor het ontwikkelen van het mathematisch denken. Veel zwakke rekenaars hebben de reken-wetmatigheden onvoldoende in hun lichaam verankerd. Die maak je heel gelukkig met de rekenspellen, want ze krijgen eindelijk inzicht en overzicht. En niet onbelangrijk: dat hebben ze zelf gemaakt. Voor jouw leeftijdsgroep is overigens ook veel specifieke aandacht, namelijk groei naar eigen identiteit en je eigen plaats leren innemen binnen de groepsdynamiek. En dan zal de kleuterleidster weer de vertaalslag moeten maken. Ook kleuters moeten immers zich in de groep handhaven en zichzelf mogen blijven. Je mag me bellen als je nog vragen hebt. Of schrijf je in via deze link: https://www.zinvoltekenenmetkinderen.nl/aanmeldformulier-ztmk/ Een hartelijke groet, Marijke Sluijter 0345 523877 of 06 52055318
  8. Is deze opleiding zinvol voor een docent/mentor op het vmbo? Leeftijd 11 tot 17.
  9. Dat kan, dan maken we er een inspiratieochtend van! Als je minimaal 4 deelnemers hebt gaat het door. Het maximum aantal is 8.
  10. hallo Marijke, Ik lees dat de inspiratiedagen nog niet gepland staan. Ik denk dat ik wel een paar mensen kan enthousiasmeren om mee te doen. Is het mogelijk dit dan op een zaterdag te doen? Iedereen werkt nl. door de weeks.
  11. Er zijn nog een paar plaatsen vrij, alleen voor oud-leerlingen. Voor iedereen die voor 2015 de cursus heeft gedaan zit in module 3 veel nieuwe werkvormen, vooral voor oudere kinderen. Het is een fijne opfrisser. Les 7 gaat over groei naar eigen identiteit. Les 8 groepsvorming, les 9 omgaan met emoties (de heelbeelden). Ook daar zijn nieuwe aspecten bij gekomen. De tiende dag is optioneel. Dat is een dag voor reflectie en de presentaties van de cursisten.
  12. Nee, jammer genoeg niet. De lerarenbeurs is voor opleidingen aan hogescholen en universiteiten.
  13. Hallo Marijke, Ik vraag me af of de jaaropleiding ook in aanmerking komt voor een lerarenbeurs. Ook ben ik benieuwd wanneer de volgende inspiratiedag plaats vindt. Ik zou daar graag aan deelnemen. Vriendelijke groeten, Astrid
  14. Hoi Marijke, In 2015 heb ik de modules 1 en 2 bij je gevolgd. Voor de rt begeleiding en het coachen van kinderen maak ik regelmatig gebruik van de 'Zinvol teken'opdrachten en zie mooie ontwikkelingen bij deze kinderen. Ik zou graag de laatste module 3 ook willen volgen. Is dit mogelijk? Zo ja, wanneer zou dat kunnen?
  15. Da accreditatie wordt aangevraagd bij ABvC en de opleiding is gemeld bij Registerleraar. Het is een erkende beroepsopleiding, dus je betaald geen BTW en is van de belasting aftrekbaar als beroepskosten.
  16. Je krijgt een certificaat. Als je nog borstvoeding geeft en je baby nog te klein is om achter te laten kun je hem/haar enkele keren meenemen. Als je kindje onrustig is kun je je in het kantoor terugtrekken.
  17. Dat kan niet. Alle materialen zijn al ingekocht voor de cursus start en jouw plaats is gereserveerd.
  18. Dag Wina, Er zijn meerdere Zinvol Tekendocenten die in België werken, dus een cursus gericht op een bepaald onderwerp of een vraag voor een workshop of cursus op maat kan zeker geregeld worden. Ik speel jouw vraag aan hen door. De jaaropleiding wordt georganiseerd door Teach More. Dit jaar is dat op zaterdagen. Bij meer belangstelling zal dat in 2018 zeker worden uitgebreid.
  19. Ik wil héél graag deze opleiding volgen maar geef les zowel dinsdagavond als zaterdagvoormiddag. Bovendien woon ik in Gent (België). Ik kon ook geen verlof krijgen 1e zaterdag per maand.. dus is mijn vraag of deze reeks ook op een andere dag kan doorgaan, eventueel meer in de buurt.. Ik ben ervan overtuigd dat ook mijn vele collega'se interesse zullen hebben en wil gerust meehelpen met de organisatie mocht het hier in de buurt kunnen doorgaan. Als dit onmogelijk is, is er dan een opleiding tijdens de vakanties? Ik zou het zo jammer vinden dit niet te kunnen volgen... Groetjes, Wina
  20. Ik heb wel interesse in de jaar opleiding. Krijg je aan het einde ook een diploma of certificaat? En is het mogelijk om mijn baby mee te nemen in de eerste periode ( ik zit namelijk nog in mijn verlof) baby krijgt ook borstvoeding.
  21. Hallo Marijke, Heb je accreditatie aangevraagd voor de jaaropleiding en bij wie? Het spreekt mij zeer aan om mij in te schrijven als bij-en nascholing. Ik hoor graag van je, Gr Hartelijke groet, Leny
  22. Goeie vraag! Het lijkt efficiënter om je te beperken tot de leeftijdsgroep waarmee je werkt. Helaas is efficiënt niet gelijk aan effectief. Juist het doornemen van alle ontwikkelingsfases maakt dat je de kinderen in jouw leeftijdsgroep goed kunt plaatsen. Ontwikkeling verloopt grillig, soms moet je terug of vooruit. Dan is het fijn dat je overzicht hebt op wat er vooraf ging en vooruit kunt blikken. Ook jij zult niet altijd op dezelfde plek blijven zitten. Met de werkmap die je maakt en de kaarten die je bij je opleiding krijgt kan je jarenlang vooruit!
  23. Ik denk dat je het meeste hebt aan de hele opleiding. Daarin ervaar je welke invloed beweging en beeld heeft op het zich ontwikkelende brein van het kind en leer je door eigen ervaring hoe je de koppeling tussen de emotionele, motorische, sociale en cognitieve intelligentie op een speelse manier toepast in je werk, zowel diagnostisch als ontwikkelingsgericht.
  24. Dankjewel voor je leuke tips! Volgend schooljaar ga ik tekenlessen geven aan de kinderen van de bso. Als kunstenaar en docent bij volksuniversiteit wil ik me bekwamen in de creativiteit samen en met kinderen. Hartelijke groet Ariadne
  25. Ik heb een inspiratiemiddag bij je gedaan en vandaag een eerste tekenspel gedaan, die met de beer in het hol Eerst las ik een prentenboek voor over een kleine beer die niet kan slapen, en grote beer die telkens een groter lichtje neerzet (totdat hij kleine beer de maan laat zien). Het was behelpen met het materiaal, want bijenwas en goede kwaliteit papier is niet aanwezig op school. Ik heb A3 formaat gebruikt. Ik merkte dat de kinderen moesten wennen: ook hier de neiging om het snel op te geven (Klaar!). Ik heb aangehouden om ze dóór te laten tekenen, zodat ze zich zouden kunnen verbinden met hun werk. Het was een groepje van tien kinderen. Ik heb zelf meegetekend op het whiteboard om de beweging te laten zien en daar berenliedjes bij geneuried. Ik vond het zeer de moeite waard, de aandacht was groot en ik voelde dat het onder de oppervlakte heel wat in beweging bracht.
  26. Dankjewel !volgend schooljaar ga ik tekenlessen geven aan de kinderen van de bso. Als kunstenaar en docent bij volksuniversiteit wil ik me bekwamen in de creativiteit samen en met kinderen. Hartelijke groet Ariadne
  27. Wat een heerlijke lesdagen zijn het. Ik leer zoveel nieuwe dingen. In de eerste plaats over mezelf. Het is zo fijn om eerst zelf alle oefeningen te mogen doen. Ik merk ook echt dat ik zelf groei door de tekenoefeningen. Die groei wil ik kinderen ook graag meegeven. Met een perfectionistische faalangstige insteek ben ik op een gegeven moment gestopt met tekenen als kind terwijl ik het eigenlijk heel graag deed. Door deze oefeningen voel ik ook echt dat ik leer loslaten, dat ik "fouten" mag gebruiken (in het echte leven heb je ook geen gum) en dat ik mezelf mag laten zien. En het grappige is dat we de vorige les oefeningen deden vanuit het onderbewuste en dat bij het analyseren van mijn gemaakte tekeningen bleek dat dat precies de groei is die ik doormaak. Ik vind het een prachtig en krachtig middel wat ik heel graag met kinderen wil gebruiken in mijn coachingspraktijk!
  28. Wat me nog steeds blij maakt is dat een kleuter (5-6 jaar) na een krasoefening trots vertelde “Hey! Dit is de eerste keer dat ik mijn naam juist schrijf!” Zijn naam is Simon en de S schrijven is best wel lastig als 5 jarige. Er kan evengoed een spiegelbeeld ’S’ staan. Na de krasoefening ging het gewoon vanzelf! Hij schreef de S in de meest leesbare vorm. Zou het kunnen dat krassen zoveel vrijmaakt dat het presteren ervan af glijdt en de dingen makkelijker gaan daarna? Kinderen kunnen door te ‘krassen’ voelen: ‘oef, hier moet niets’, ‘hier mag het’! Zo rijk!! Dank je wel Marijke om het door geven van zoveel rijkdom!
  29. Ik ben al 30 jaar leerkracht groep 1 en 2 en ben heel blij dat ik de opleiding voor kleuterleidsters KLOS nog heb kunnen volgen. In al die jaren heb ik veel nascholing gevolgd, met name teamscholing. Vaak heb ik me na een scholing afgevraagd, wat heb ik hier van geleerd en wat kan ik hiermee doen in mijn groep. Natuurlijk steek je er altijd wat van op, maar wat ik geleerd heb bij de opleiding Zinvol tekenen is zo veel meer en zo'n mooie aanvulling op de kennis die ik heb betreffende het jonge kind/kleuter dat het voor mij dan ook een zeer zinvolle opleiding is, die ik bij ieder aanbeveel die werkt met (jonge) kinderen.
  30. Ik heb de opleiding Zinvol Tekenen gevolgd als specialist Hoogbegaafdheid (passend onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen). Het is een verademing om deze opleiding te volgen. Wat me direct bij de start heeft geraakt is de échte praktijkgerichtheid: je ondergaat zelf alle oefeningen en pas als je zelf de ervaring hebt doorleefd, komt de achtergrond informatie die het leren compleet maken. Marijke doet dit zo consequent, dat je haar voorbeeld direct kan overnemen bij de lessen die je zelf geeft. Ik raad iedereen aan om dit te ervaren en te leren. De oefenen laten kinderen veel leren: over het lijf, de overtuigingen, vaardigheden die nodig zijn in motoriek, taal, rekenen, sociaal, emotioneel. Verder geeft Marijke de lessen in een zeer inspirerende omgeving en is het heel aangenaam naar haar te luisteren. Tekenen zal nooit meer hetzelfde voor mij zijn!
  31. Bloos...
  32. Ik ben geïnteresseerd, maar werk alleen met kinderen van 8-10 jaar. U doet alle leeftijden. Heb ik daar dan wel iets aan? Groet, Yvonne, leerkracht
  33. Marijke, wat doe jij dit prachtig!!!! het is zo uitnodigend, je vindt steeds weer nieuwe manieren en wegen om het weer net even anders aan te bieden, je bent een kanjer!
  34. Allereerst dank je voor je nieuwsbrieven! Ik ben er erg dankbaar voor. Ik heb er nu twee mogen ontvangen en ik heb ze beiden gedaan. Met name de tweede, het maken van een slakkenhuis, riep heel veel op bij mijn ‘coachkind’. Hij leefde zich helemaal uit en hoewel ik zelf begonnen was, nam hij het snel over en uiteindelijk werd er een heel gezelschapsspel van gemaakt, met een goed einde. Dank je en misschien tot ziens, want ik wil hier graag wat meer verdieping in. groet Diana Rongen
  35. De wijze waarop jij het onderwijs vorm geeft is inspirerend en verbindend. Jij maakt het onderwijs levend, springlevend, sprankelend en zonnig. Je geeft jezelf, je hele wezen, je ZIJN. Mijn reflectie op de cursusdagen kan ik omschrijven in één enkel woord: ZIJN. Ik heb genoten van iedere dag in Culemborg, dagen van samen zijn en een beetje thuis komen…. Verhalen van hoop en kracht, oude woorden in een nieuw jasje. Jouw geloof in het spelende kind is onwrikbaar en zet mensen in beweging.
  36. In de prettig ingerichte ruimte voelde ik mij uitgenodigd om samen te werken, te voelen, af te stemmen met elkaar, te kleuren, te luisteren, onderwijl ik mijn lijnen op papier het blad liet vullen. Marijke zet helder uiteen waarom je doet wat je doet, met potlood en papier. Verrassende opdrachten die je kunt verdiepen in jezelf en met elkaar. Met mijn dochter heb ik de opdrachten uitgevoerd, zij vond het heerlijk! De aandacht, geen goed of fout, helemaal met de ‘flow’ meegaan op het papier. Af en toe een frons, een glimlach en een traan, de beweging middels tekenen en de opdrachten die je kunt af stemmen op verschillende leeftijden hebben mij enorm geïnspireerd. Dank voor dit cadeau!
  37. De studiedag van zaterdag 3 oktober, was enorm genieten; de inspirerende Eco wijk, de smaakvol ingerichte zonnige werkruimte, de gezonde lunch, de mooie uitstraling en wijze woorden van Marijke zelf, de aardige cursusgenoten, het opgaan in de tekenopdrachten en last but not least: we gingen naar huis met een tas vol leuke oefeningen waar onze leerlingen veel plezier aan zullen beleven. Ook wel: Quality time! Remedial Teacher, Den Haag
  38. In gedachten zie ik één voor één de tekeningen voor me en warempel, alle tekeningen symboliseren heelheid en liefde, universele liefde… Oh…..vandaar heelbeelden…. Marijke, Bedankt voor je woorden, verhalen, kennis en liefde….. Ik vind het fijn om naar je te luisteren, je inspireert mij en raakt mijn kind, mens, leerkracht, coach zijn. Ga door met reizen over de wereld en breng de verhalen naar Nederland……
  39. Jouw manier van kijken naar kinderen, je visie op ontwikkelen en het aanbod dat daarbij past- ik smul ervan! www.zonnerijk.net
  40. Dag Mariëtte, Leuk dat ze jullie heeft aangestoken! Ik geef op beperkte schaal en binnen een straal van 80 km rondom Culemborg studiedagen op maat. Je kunt me voor een afspraak hierover bellen op 06 5205 5318 of 0345 523877. Wie weet tot ziens! Marijke
  41. Beste Marijke, Enthousiast geworden door de verhalen van onze college Anke willen we graag met ongeveer 10 a 12 personen de cursus zinvol tekenen volgen.Is het mogelijk om deze op locatie te verzorgen op onze basisschool in Goirle? MVG Mariette Veldman
  42. Met heel veel plezier denk ik zeer regelmatig terug aan de fantastische cursus die ik afgelopen najaar bij je mocht volgen. Ik breng het geleerde regelmatig in de praktijk. Ouders vinden het heel leuk als ik er meer over vertel. Jeannette Hamerling, leerkracht groep 1-2
  43. Ik heb de cursussen zinvol tekenen en aanraken is een levensbehoefte gevolgd en daarna kwamen we elkaar weer tegen bij de verwendag voor leraren. Ik heb mijn missie inmiddels gevonden! Kindercoach, een dag in de week op een gewone basisschool, vier dagen praktijk aan huis en een dag leerkracht (vrijwillig vooralsnog) op DOE Democratisch Onderwijs Eindhoven. Zo kan ik alles wat ik gehoord, gezien en geleerd heb,( en waarvan de kiem bij jou gelegd is door "aanraken is een levensbehoefte, daarna kon ik niet meer stoppen) , doorgeven aan ouders kinderen en leerkrachten. Ik kan een verbinding leggen tussen het gewone basisonderwijs en democratisch onderwijs. En het werkt!
  44. Dat klopt Antoinette, dezelfde tekentechnieken zijn zeer geschikt voor andere doelgroepen. Er nemen dan ook geregeld mensen vanuit andere disciplines aan de cursus deel. Dat ik de ontwikkeling van kinderen als uitgangspunt neemt is geen bezwaar. Ze maken zelf de vertaalslag naar hun doelgroep, autistische volwassenen of (demente) bejaarden.
  45. Hallo, De cursus zinvol tekenen met kinderen spreekt mij erg aan maar ik heb nog wel een vraag: Mij lijkt zinvol tekenen ook heel geschikt voor mensen met een verstandelijke beperking (dagbesteding),voor senioren en waarschijnlijk nog veel meer mensen. Hoe staat u hier tegenover en wordt hier in de cursus aandacht aan besteed? Met vriendelijke groet, Antoinette
  46. Deze cursus: zo veelomvattend Over het Leven Over de schoonheid Over de verwondering De kracht van vertellen van onderwijzen van boeien van verbeelden, in beelden en met handen en voeten. De energie van het leven in ons, in de kinderen Dank je wel! Nicole Senden
  47. Afgelopen zaterdag de workshop "heelbeelden" van de cursus zinvol tekenen bij mogen wonen bij Marijke Sluijter. Naast het feit dat het ontzettend leerzaam is hoe je kinderen hun emoties kan laten uiten door middel van iets wat ze leuk vinden om te doen, namelijk tekenen, is het ook een waar feestje om hier bij te mogen zijn, zo relaxt en gemoedelijk. Een echte aanrader. Ik kom zeker nog eens terug.
  48. Nee, helemaal niet! Als je kunt krassen kun je meedoen. Mijn favoriete bezigheid is om iedereen binnen 5 minuten de ervaring te geven dat hij of zij kan tekenen! De spelletjes zijn voor kinderen, en tekenen is een natuurlijke 'taal', die we allemaal spreken. We zijn alleen op het verkeerde been gezet door 'kunst-onderwijs', waar het resultaat belangrijker is dan de communicatie. Bij zinvol tekenen staat de communicatie voorop, en de kansen die het spelen en werken met beweging, vorm en kleur aan het zich ontwikkelende kind en zijn opvoeders biedt.
  49. Dag Monique, De eerstvolgende cursusdata staan hier: https://www.zinvoltekenenmetkinderen.nl/cursusdata/
  50. Beste Marijke, Is het noodzakelijk dat je zelf kunt tekenen en tekenervaring hebt om aan de 6-daagse cursus deel te nemen? Vriendelijke groet, Marca Hanegraaff Kids & Mindfulness
  51. Ik heb vrijdag mijn intervisie groepje warm gedraaid voor Zinvol tekenen. We vullen om de beurt een bijeenkomst met interessante werkvormen of theorieën uit het veld. Ze waren erg enthousiast over deze manier van tekenen en ik vond het erg leuk om te doen. Grappig om te zien dat een groep volwassenen op dezelfde manier werkt als een groep kinderen. Er begint altijd wel één meteen te tekenen zonder dat je hebt gezegd wat de bedoeling is en er is ook altijd één bij die niet kan stoppen. Leerzaam! Kortom groot succes! Groeten, Sigrid van de Riet
  52. Jij bent zo inspirerend…die dag met massage in de klas,heb ik zoveel aangehad! Ouders allemaal zo enthousiast en natuurlijk de kinderen ook! Zij vragen er ook om! Ik ben ook erg blij met je magazine EDUCARE…wat n heerlijk praktisch blad! Je tips via de mail vind ik ook super praktisch! Dank Marijke.
  53. Van de vorige dagen, in 2008, heb ik echt genoten en ik haal er nog steeds inspiratie uit. Ik hoef ´mijn grote cursustekenboek´ maar open te slaan en de herinneringen worden weer levendig.
  54. Als je je inschrijft voor de tekentips krijg je vanzelf bericht als er nieuwe data zijn vastgesteld. Ik hoop dat het je een keer lukt om mee te doen. Groet, Marijke
  55. Ik ben he-le-maal enthousiast geworden door je mailtjes en doe echt alles in de klas Ik wacht op steeds meer enthousiasme van mijn collega’s en als zij er ook voor klaar zijn, hoop ik met zijn allen de cursus te mogen doen. Ik hoop het echt. Gisteren ouderavond gehad en zulke enthousiaste reacties gehad, wow. Ik ben blij met jou.
  56. Het is alleen mogelijk om aan losse dagen mee te doen als de groep niet vol zit. Je kunt je op de wachtlijst laten zetten door mij een e-mail met je motivatie te sturen.
  57. Graag zou ik met mijn coachingcliëntjes meer willen doen met tekenen. Gezien de afstand dacht ik aan een workshop van 1 dag. Welke workshop zou je mij willen aanraden? Ik zou willen leren wat een tekening betekent en oplossingsgericht bezig zijn.
  58. Dag Leny, Dat kan. Je hebt met twee van die kinderen veel mogelijkheden met de werkvormen die ik je leer. Wel moet je er rekening mee houden dat er inhoudelijk diep kan worden ingegaan op allerlei situaties in de therapeutische praktijk of op school. Dus om te zien of je daar bij past kun je me het best een mail sturen met je opleidingsachtergrond , dan kan ik inschatten of je bij de groep aansluiting vindt. Als je je telefoonnummer geeft bel ik je terug. Groet, Marijke
  59. Dag Sabine, Ik geef wel workshops voor de kinderopvang, maar alleen op maat. Ik biedt dan een reeks goed toepasbare tekenspelletjes aan die geschikt zijn voor de situatie in de kinderopvang. Ik ga voor de cursussen Zinvol Tekenen en Tekenen in de Basisschool uit van kennis op HBO-niveau. Je kunt wel meedoen, als je er tegen kunt dat het tempo in een groep met leraren en kindertherapeuten hoog ligt en er niet altijd ingegaan kan worden op kennis die je mist. Aan de andere kant hoef je geen examen te doen, dus alles wat je ervan oppikt is meegenomen. Het grootste deel van de tijd zijn we aan het tekenen en telt de eigen ervaring, dus de momenten dat het erg theoretisch wordt vallen mee. Groet, Marijke
  60. Je kindje is nog te klein voor het maken van tekeningen. Hij is bezig met lekker bewegen en zijn motoriek ontwikkelen, ontdekken wat voor sporen je allemaal kunt maken en onderzoeken hoe papa en mama daarop reageren. Kijken naar wat papa en mama doen hoort ook in deze fase. Je kind laten krassen en zelf erbij tekenen hoeft elkaar dus niet te bijten. Hou hem wel in beweging, veel kinderen verstarren te vroeg in de cliché poppetjes waardoor ze later het plezier in tekenen verliezen. Een kunstenaar werkt van binnenuit. Je kind is ook een kunstenaar, hou het dus dicht bij hemzelf. Veel plezier samen!
  61. Ik denk wel na over een mogelijkheid om een online of papieren cursus te maken. Mijn aarzeling zit in mijn zorg dat mensen de tekeningen als voorbeeld gaan gebruiken. Het gaat bij zinvol tekenen om wat er binnen het kind gebeurt. Ik wil ook perse dat begeleiders en leerkrachten alle oefeningen aan den lijve ervaren, en doorvoelen voor ze er iets mee gaan doen met kinderen. Dat kan ik wel met kleine spelletjes overbrengen, maar niet met diepgaander werkvormen. Mijn antwoord is dus nee, nu niet, en ja, later misschien, als ik een vorm heb gevonden om kopieergedrag te voorkomen en tijd heb om iets goeds te schrijven…
  62. Ik heb tijdens mijn opleiding lessen therapeutisch tekenen gevolgd, maar wil graag meerdere handvatten op dit gebied. Jouw site en tip spreken mij erg aan. Nu is het door omstandigheden voor mij niet mogelijk om je workshop te volgen, hetgeen ik erg jammer vind. Je boek 'Aanraken, een levensbehoefte' heb ik al geruime tijd in huis (en uitgeleend aan de docent van een van mijn kinderen) en nu vroeg ik me af of je Zinvol tekenen met kinderen ook in boek of stencilvorm hebt, zodat ik op die manier kennis kan maken met wat je hierover uitdraagt. Marion van der Valk
  63. Na 5 cursusdagen ben ik in het bezit van een inspirerend naslagwerk vol prachtige tekenopdrachten en ideeën die ik zeer zeker in ga zetten in mijn kinderatelier. De cursus werd door Marijke op prettige en kundige wijze gegeven; het waren fijne dagen om mee te maken. Een aanrader! Hartelijke groet, Liesbeth Vlasblom.
  64. Hoi Marijke, Wat een geweldige initiatieven neem je! Ik ben zo blij voor deze aandacht voor onze kinderen. Maar ook voor mezelf, ik kan nl helemaal niet tekenen! Ik wil graag aan deze cursus deelnemen maar de data komen mij nu niet uit. Kun je al data geven voor de volgende cursus Zinvol tekenen met Kinderen? Hartelijke groet, Geertje
  65. Ik heb de cursus als een inspriratiebron ervaren. Ik werk op de b.s.o en vind het bijzonder om te zien hoe enthousiast de kinderen reageren op een tekenopdracht Er wordt steeds meer getekend en men heeft er ook lol in. Ik vind het ook spannend hoe zich dit verder ontwikkeld. Ik heb een wand vol gehangen met de tekeningen van de kinderen,die er trots op zijn.
  66. Wil je graag laten weten dat ik met veel plezier terugkijk op je cursus “zinvol tekenen” en dat ik veel gebruik maak van de opdrachten die je toen met ons hebt gedaan. Ik doe deze opdrachten nu met mijn studenten pedagogiek aan de Hogeschool van Utrecht. De studenten krijgen op deze manier allemaal ideeën om tekenen in te zetten in hun werk met kinderen om daarmee bijvoorbeeld het zelfvertrouwen van een kind te vergroten, zijn of haar identiteit te versterken, de samenwerking te verbeteren, te leren omgaan met rouw, oplossingen te leren bedenken of zijn of haar fantasie te vergroten. Tekenen is iets wat een heleboel kinderen leuk vinden en met interessante opdrachten kun je veel persoonlijke groei bereiken! In tekeningen kunnen kinderen laten zien wie ze zijn en wat belangrijk voor hen is. Het biedt allerlei aanknopingspunten voor gesprek om kinderen beter te leren kennen. Vriendelijke groet, Yvonne Duivenvoorden
  67. Dag Nicole, Je kunt je inschrijven door mij een e-mail te sturen met daarin je adresgegevens en een korte motivatie: wat beweegt je om mee te doen en wat hoop je ermee te kunnen doen? Onder 'contact' staat een link naar mijn e-mailadres. Een beetje verborgen, om te voorkomen dat spambots mij adres vinden... Tot op de cursus! Marijke
  68. Dag Marleen, Nee, de tips staan niet online, dan zou de verrassing eraf zijn! Je krijgt ze heus allemaal, want bij elke inschrijving begint het systeem met tip één. Je mist dus niets. Veel plezier met het tekenen met je zoon! Marijke
  69. Dag Marijke, Ik ben nu een aantal weken geabonneerd op je tips voor zinvol tekenen. Daarom ging ik op je site op zoek naar voorgaande tips, maar die kon ik niet vinden op je site. Zoek ik niet goed, of staan ze niet op de site? Graag zou ik ook alle voorgaande tips zien. Kan dat? Hartelijke groet, Marleen (moeder van Ties, 4 jaar)
  70. Ik ervaar het als prettig te lezen wat er zoal mogelijk is met tekenen met het kind. Veelal probeer ik het eerst zelf uit om te ervaren wat het kan doen met je. Heb laatst een herfst-kinderyogales gegeven.Aan het eind van de les vroeg ik of de kinderen in een cirkel een herfsttekening wilde maken.Een eindontspanning die bij ieder kind er prachig uit ziet. Ik geniet van het feit dit te mogen zien.Het levrt nog meer inzicht in het kind op. Hoe voel je je aan het eind van de les. Teken je met zachte of scherpelijn? Hoe begin je van buiten naar binnen of andersom. Teken je figuurlijk of juist om te ontspannen, vormen zoals circels die heel verfijnd worden herhaald. Ik dank je voor de aanvulling , om te mogen zien en ervaren wat het zoal kan doen voor je. Het geeft.... Vriendelijke zonnegroet, Claudine.
  71. Hallo Marijke, Ik heb genoten van de eerste workshopdag! De tekening van “het bos met de kabouters” meteen in mijn klas geïntroduceerd. We maakten kerstkaarten voor onze jaarlijkse kerstkaartenactie en ik heb er daarom kerstmannetjes van gemaakt in het begeleidende verhaal. Ook heb ik wasco én ecoline gebruikt, de resultaten waren prachtig: blije, geïnspireerde kinderen die niet meer wilden stoppen en fantastische kunstwerken! Ik neem er een paar mee voor de volgende les! Hartelijke groet, Marieke
  72. Dag Marijke, Zoals ik al gezegd heb, vond ik het altijd fijn om op de cursus te zijn. Dat het fijn was om, na een schoolweek, gevoed te worden met oefeningen voor en visies op de kinderen. Dat het inderdaad heel hoopvol was om met tekentechnieken, juist ook voor moeilijke kinderen, naar huis te gaan. Op dit moment kan ik mijn geluk niet op. Ik werk dit jaar in groep 3. De leerkrachten die al meer ervaring met deze groep hebben, wilden nog niet direct met letters schrijven beginnen, omdat zij gemerkt hebben dat de kinderen er motorisch nog niet aan toe zijn. Hier kon ik dus direct in een gat springen! Nu heb ik voor school een boekje samengesteld met allerlei tekenopdrachten die ook als opdrachten voor voorbereidend schrijven gebruikt kunnen worden. Alle opdrachten heb ik uit de cursus Zinvol Tekenen gehaald. Ik heb er al een aantal keer een leuke les uit gegeven en ga dat de komende weken steeds doen. Mijn collega's zijn ook enthousiast. Het is voor mij een verrassing dat ik het geleerde zo effectief in kan zetten.
  73. Om te beginnen wil ik je vertellen dat ik heel erg genoten heb van de afgelopen cursusdag. Je hebt ons veel te leren en je brengt het op een hele fijne manier. Leuk ook om te zien hoe iedereen weer een beetje kind werd. Of eigenlijk… hoe het kind in ons allemaal weer naar buiten kwam! Ik kijk uit naar de tweede dag!
  74. Hoi Amanda, Kijk, hier wordt ik nou helemaal blij van! Ik vind het altijd het leukste om mensen die niet kunnen tekenen in de groep te hebben. En dan aan het eind van de eerste dag te kijken naar de tekeningen en te vragen of ze nog steeds vinden dat ze niet kunnen tekenen. Geef mij een uur, en ik bewijs dat je prachtig kunt tekenen! Marijke
  75. Ik heb veel interesse in de opleiding, maar ik kan zelf helemaal niet tekenen. Kan dat wel?
  76. Ik verheug me er nu al op dit ooit met mijn kleinkinderen te gaan doen. Wat een fijn spel en wat een mooi resultaat krijg je!
  77. hallo marijke, ik vind het zó interessant om meer te weten over kindertekeningen, wat uit een kind in zijn tekening, wat voor ‘teken’ geeft hij/zij af… dat soort dingen. ik ben trouwens janneke, kleuterjuf (leerkracht basisonderwijs) en denk erover om een praktijk kindercoaching te beginnen. mijn vraag is eigenlijk of je ook op andere plaatsen cursus of workshops geeft (bijv in friesland…. ik woon zelf in joure). ik meen dat anders via SON ook wel iets aangeboden werd (weet ‘t niet zeker hoor). heb wat boeken hierover gelezen: ‘kinderen geven tekens’, ‘tekeningen’(gregg m.furth)en ‘kinderen tekenen’. heel boeiend! ik blijf het volgen, succes!, groetjes janneke

Plaats een reactie

Je emailadres zal nooit met anderen worden gedeeld! Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*
*