Vroeger… toen hadden we nog potlodenblokken op de kleuterschool. Niet van boomstammen, maar blokken van hout met gaten erin. Ik stel voor dat we die gewoonte weer invoeren. In de hele school. Waarom? – Omdat je potloden dan veel langer meegaan. Ze vallen niet zo vaak meer op de grond, en dat scheelt. – Omdat […]
Weg met die nare sommen!
Waarom hebben zoveel kinderen zo’n hekel aan sommen maken? Ik denk dat ik dat wel weet. Zelf had ik er een bloedhekel aan. Inmiddels snap ik waarom. De manier waarop we leerden rekenen paste helemaal niet bij mijn leerstijl. Zo is dat bij veel kinderen Die willen iets nieuws onderzoeken, zelf ontdekken hoe iets werkt, […]
Feest in het Droedelparadijs
Ik was eventjes juf Marijke in het Droedelparadijs… waar de potloden dansen en de tekeningen zingend uit je krijtjes komen. De rondedans is een van mijn favoriete coöperatieve tekenspellen. Dansend om de tafel en elkaar ontwijken, ontmoeten, in elkaars vaarwater zitten en verrassen met je aanwezigheid. En dan: het zingen en dansen, het zwieren en […]
Spelen moet! Voorkom bewegingsarmoede
Coronawinter 2021: Bewegingsarmoede tijdens de lockdown bedreigt fysieke en mentale gezondheid van kinderen. Bewegingsoffensief van ouders en opvoeders is hard nodig. Wie de ontwikkelingen rondom bewegen, bewegingsarmoede en bewegingsonderwijs volgt hoort vooral dat er veel meer gesport moet worden. Dat moet ook. Maar daarnaast is er zoveel meer. In deze tijd van bewegingsarmoede met obesitas […]
Waarom snakken we zo naar aanraking?
Nu schools leren steeds jonger wordt aangeboden dreigt een tekort aan tactiele stimulatie met als gevolg verminderde gevoeligheid voor de behoefte van het eigen lichaam en minder empathie voor anderen. Aanraakspel is noodzakelijk voor het ontwikkelen van een heldere mind en een wakker lichaamsbewustzijn. Scholen en kinderopvang doen er goed aan om aanraakspel op te […]