Zinvol tekenen helpt bij een moeilijke thuissituatie

Als je zo’n bericht van een oud-cursist krijgt val je toch wel even stil… “Een meisje dat ik coach zit momenteel in een bijzondere moeilijke thuissituatie. Vorige week is er één en ander geëscaleerd, en zij heeft (terecht) schrik dat haar zus zelfmoord zal plegen. We bespraken haar gevoelens en gingen tekenen. Eerst cirkelen. Daarna […]

De R in de klas: 10 gewoontes die leren makkelijker maken

Dokters en kraamverzorgsters gaven je ouders een heel korte gebruiksaanwijzing mee: Rust, Reinheid, Regelmaat. Met andere woorden: geef deze baby voldoende slaap, houd het schoon en ontwikkel vaste gewoontes. Het zijn de beroemde drie R-en van het consultatiebureau. Op de basisschool komen daar drie R-en bij: Reading, wRiting en aRithmetic. Daarmee gaan die eerste drie […]

Waarom juist nu elkaar aanraken zo belangrijk is

Waarom is aanraakspel zo belangrijk, en waarom juist nu? Net als in tekenspel raakt aanraakspel aan onze grenzen. We leren woordeloos communiceren met concrete ervaringen, pikken informatie zonder woorden op en ontdekken hoe we liefdevol met elkaar omgaan. Luister naar het interview van Corina Elzenaar met Marijke Sluijter.    De wasstraat Wie is de baas? […]

Maak van je speelplaats een levensgroot Reken-Speelbord

Heb je het gevoel dat je nooit alle kinderen de aandacht kunt geven die ze nodig hebben? Rol je van rugzakkind naar hoogbegaafdheidsprobleem en hijgt de Citoscore in je nek? 😱 Dan is het tijd voor een relax-moment! 😉   Neem je kinderen mee naar buiten en tover de speelplaats om in een levensgroot Reken-Speelbord […]

Hoe werk je achterstanden in de ontwikkeling van de executieve functies weg?

Leraren maken zich zorgen over de ontwikkeling van de executieve functies. Dat zijn alle vaardigheden die je nodig hebt om een taak te overzien en die in chronologische volgorde en binnen een bepaalde tijd af te maken. Het vele thuiszitten heeft hier behoorlijk de klad in gebracht: weg routine, weg ogen-die-dwingen, weg gewoontevorming, weg tijdsbesef. […]