Doel: op speelse wijze tafels in beeld brengen binnen de getallenlijn.
Subdoel: leren samenwerken; over het tiental heen leren denken; innerlijk beeld van tafelreeks ontwikkelen; systematisch leren denken
Werkvorm: handenvlaggetjes maken
Hoe: Vlaggetjes van handen maken
Benodigdheden: printerpapier, kleurpotloden, scharen, draad of plaksel
Werkwijze:
om op speelse wijze een innerlijk beeld van de tafels in de getallenreeks te ontwikkelen maken we vlaggetjes van de handen van de kinderen. Begin altijd met een gemakkelijke tafel om aan de nieuwe werkwijze te wennen. Daarna kun je de tafels nemen die ze aan het leren zijn.
Werk in groepje van 2 of 3. Kies twee kleuren voor het kleuren van de vingers. Een kleur voor de vingers cijfers die niet de uitkomst zijn, de andere kleur voor de uitkomst.
Laat de kinderen elkaars handen omtrekken en met elkaar de vingers inkleuren. Goed op een rij werken, op elkaar wachten. In het geval van de tafel van drie: de 1e vinger geel, de 2e geel, de 3e rood, 4 geel, 5 geel, en 6 rood, enzovoort. Laat ze gerust over de dertig heengaan, dat is stoer!
Nu de handen uitknippen en ophangen of -plakken. Tijdens dit deel van het proces raken de vlaggetjes hopelijk door elkaar. Nu moeten de kinderen puzzelen om alle handen weer op de goede plaats te krijgen.
Zet na het spel de getallen erop en laat de vlaggetjes een poos hangen. Geef daarna de slinger mee aan het kind dat het goed gebruiken kan om het nog een poos te zien.
Tip:
Je kunt dit spel al met 5 en 6jarigen spelen als extra uitdaging bij het leren tellen. Je telt dat gewoon steeds tot 2, 3, 4 of 5 enzovoorts en hebt het niet over tafels. Het is een goede voorbereiding om te ontdekken dat je ook met groter stappen kunt tellen. Van belang is hierbij dat je niets aanleert, maar de kinderen de ruimte geeft om dit zelf te ontdekken. Een jaar later is ook goed, ontneem kinderen het plezier van het zelf ontdekken niet door alles al te verklappen!
Verdieping: vlaggenpuzzels
Je kunt ze ook expres door elkaar husselen en als puzzel gebruiken. Nog spannender is: de handenvlaggetjes van meerder groepjes kinderen door elkaar schuiven en in de goede volgorde leggen. Alleen voor gevorderden!
Groepsuitdaging
Allermoeilijkst: Kunnen we alle vlaggetjes van alle kinderen uit de klas gebruiken en dan doortellen? Hoe ver komen we dan? Houden we vlaggetjes over? Moeten er extra vlaggetjes bij?
Tip:
Doe veel klap- en stampspelletjes bij het leren van de tafels, zodat er ook een motorisch en auditief beeld wordt ingeslepen.
Copyright: Marijke Sluijter
EduQreation: http://eduqreation.nl/handboek/