Gebruik jij ook potlodenblokken?
10 november 2021 door Marijke Sluijter
Vroeger… toen hadden we nog potlodenblokken op de kleuterschool.
Niet van boomstammen, maar blokken van hout met gaten erin.
Ik stel voor dat we die gewoonte weer invoeren. In de hele school.
Waarom?
– Omdat je potloden dan veel langer meegaan. Ze vallen niet zo vaak meer op de grond, en dat scheelt.
– Omdat het grabbelen in een bak met potloden een enorme herrie geeft. Arme kinderen met prikkel-overgevoeligheid, die kunnen daarna uren niet meer leren… (en het is ook niet zo lekker voor de duurzaamheid van je potloden).
– Maar het leukste vind ik het effect op opruimende kinderen: ze rusten niet tot ze alle gaten weer gevuld hebben. Er blijven dus nooit meer potloden slingeren. 😉
Ik was tot 2016 hoofdredacteur van Educare en initiator van het project Opgroeien in verbondenheid. Educare gaat verder als Kiind. Ik schreef: 'Educreation, hoe kinderen leren spreken, rekenen, schrijven en lezen in verbondenheid met zichzelf, de ander en de wereld' en: 'Aanraken, een levensbehoefte', over onderlinge kindermassage en aanraakspelen op school en in de kinderopvang.
In 2020 lanceerde ik Villa Overvloed, een ontmoetingsplek voor ouders, leerkrachten en opvoeders die zich graag inzetten voor een rijke leer- en leefomgeving. Hiermee bedoel ik een voedende omgeving waarin veel valt te beleven en volwassenen en kinderen zich samen ontwikkelen in verbinding met zichzelf, de ander en de wereld, met de natuur als onuitputtelijke inspiratiebron: www.villa-overvloed.nl.
Marijke Sluijter
|
blog
|
Eén reactie