Waarom hebben zoveel kinderen zo’n hekel aan sommen maken? Ik denk dat ik dat wel weet. Zelf had ik er een bloedhekel aan. Inmiddels snap ik waarom. De manier waarop we leerden rekenen paste helemaal niet bij mijn leerstijl.
Zo is dat bij veel kinderen
Die willen iets nieuws onderzoeken, zelf ontdekken hoe iets werkt, zodat je trots kunt zijn op wat je hebt uitgevonden. Daar heb je speelruimte voor nodig.
Tijd waarin je niets hoeft te presteren.
Ruimte, waarin je in beweging komt
Vrijheid om je creativiteit uit te leven.
Zo kan je verbeeldingskracht groeien.
Met die kracht als motor zijn sommen kinderspel!
Hoe doe je dat: spelen met sommen?
Spelen kan met alles, dus ook met sommen! Als het maar niet op sommen lijkt… Hoe? Daar heb ik een cursus voor gemaakt met zes verschillende ingangen:
Buitenspel: tafels leren op de stoep, met grote gebaren en bewegen met het hele lijf
Droedelspel: voor het leren tellen van de dingen om je heen
Rekenen met je handen: voor het doorgronden van het tientallig stelsel en de sprong over het tiental
Rekenen met je ogen: voor de broodnodige verwondering, over het ontdekken van structuren in de tafelsommen
Rekenen met geometrische mandala’s: voor het beleven van schoonheid in het rekenen en het herkennen van de wonderlijke kenmerken van de getallen van 1-9.
Gaat het al kriebelen?
Ik schreef er een artikel over voor KIDDO, hét vakblad voor de kinderopvang. (Trouwens ook leuk voor ouders en leerkrachten…) Hieronder kan je het hele artikel lezen. Vergeet niet het filmpje en de kopieerbladen te downloaden met de link die je aan het eind van het artikel krijgt. Dan kan je meteen gaan spelen en is na een poosje niemand meer bang voor sommen, dat wil je toch?
Nu het artikel Spelen met sommen lezen
KIDDO IN JE BRIEVENBUS? DAT KAN!
Het is overigens een heel rijk nummer geworden boordevol tips en informatie over spel en spelen.
Is spel jouw ding?
Bestel hier en laat deze KIDDO bij je thuis bezorgen.