Kan Zinvol Tekenspel ook met pubers?

Pubers en Zinvol TekenenIk kreeg laatst een vraag van een docent die in het voortgezet onderwijs werkt. Of de opleiding Zinvol Tekenen met Kinderen voor haar geschikt was. Ze werkt als mentor met pubers van 12 tot 17 op alle niveaus van VMBO tot en met het Gymnasium. 

Ik antwoordde haar: “Vind je het niet irritant dat er in de lessen geregeld een link gelegd wordt naar ontwikkelingsfases voor 12 jaar? Ben je in staat zelf de vertaalslag te maken?

Veel tekenspellen zijn leeftijdsloos, zoals bevrijdend krassen, rust en ontspanning, braingym, mindfullness en mathematisch leren denken. De meeste pas je aan de leeftijd aan. Zo zal een peuter-kleuterleidsters zingend een verhaal tevoorschijn toveren, terwijl je bij een puber niet direct denkt aan zingend tekenen. Maar neem een lied dat bij hen past (of gebruik buitenlandse talen) en je kunt hen hiermee geweldig van hun tekenangst afhelpen!

Een ander voorbeeld zijn de beschermende tekeningen voor negen-jarigen. Ze gaan dan voor het eerst zelfstandig de wereld in en daar passen beschermende spellen goed bij. Maar dat wil niet zeggen dat het daarmee klaar is. Ook in de pubertijd is het thema bescherming en grenzen bewaken ook actueel. En wat dacht je van een kleuter die nog bang is in het donker?

Wat ik zeker interessant voor pubers vind is het programma voor het trainen van de executieve functies. Die zijn juist dan volop in ontwikkeling en elke fysieke en zichtbare training is welkom. Kinderen, ook pubers, leren met hun lijf, en ze hebben een zichtbare uitdaging nodig. Deze spellen maken leren zichtbaar.

Zo ook het programma voor het ontwikkelen van het mathematisch denken. Veel zwakke rekenaars hebben de reken-wetmatigheden onvoldoende in hun lichaam verankerd. Die maak je heel gelukkig met de rekenspellen, want ze krijgen eindelijk inzicht en overzicht. En niet onbelangrijk: dat hebben ze zelf gemaakt. In het ideale geval wacht je niet tot kinderen vastlopen, met mathematisch tekenspel begin je bij de kleuters, en leg je meteen een ferme basis.

Voor pubers is in de opleiding overigens ook specifieke aandacht, namelijk groei naar eigen identiteit en je eigen plaats leren innemen binnen de groepsdynamiek. En dan zal de kleuterleidster weer de vertaalslag moeten maken. Ook kleuters moeten immers zich in de groep handhaven en zichzelf mogen blijven.”

Inmiddels doet deze docent de opleiding. We staan regelmatig verstelt van haar innovatieve idee├źn. Zo vertaalde ze een zoekspel voor peuters en kleuters naar een les over Freud, Dali en het onbewuste. Een beschermend spel over een berenhol werd een tekening over hoop en licht in het donker. Dat we het vaak over ontwikkelingsfases hebben vind ze een voordeel. Veel van haar leerlingen hebben fases gemist en met gerichte oefeningen halen ze de gemiste kansen op een niet-schoolse wijze alsnog enigszins in.

Als voormalig kleuterleidster word ik hier heel blij van. Ik heb zo vaak gedacht hoe jammer het is dat speelsheid verdwijnt, de ruimte om zelf vorm te geven aan je gedachten, uberhaupt de ruimte om je eigen gedachten te volgen. 

Ook het sociale aspect van Zinvol Tekenspel is leeftijdsneutraal. Een spel dat je in een klas doet om kinderen vriendelijk en beleefd met elkaar te leren omgaan is ook fantastisch in een gezin dat je begeleid. Jong en oud genieten in dezelfde mate en leren ervan. Vandaar dat er bij de opleiding ook geen schotten zitten tussen leerkrachten en coaches of therapeuten. Iedere professional die met kinderen werkt kan ermee werken. Door samen in een groep spelenderwijs de spellen te doen leren professionals uit allerlei richtingen met en van elkaar. Ook van een docent uit het voortgezet onderwijs.

 

Plaats een reactie

Je emailadres zal nooit met anderen worden gedeeld! Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*
*