Reset je brein met droedelkracht

Droedelen, zomaar een potje krabbelen op papier. Veel mensen doen het. Het lijkt niet nuttig, het wordt vaak niks en als het wel ergens op lijkt hoeft het niet mooi te zijn. Waarom doen ze het dan? ‘Weet niet, het is gewoon lekker’ zullen de meesten zeggen. Maar toch zit er meer in dan je op het eerste oog denkt.

Waarom droedelen mensen? Dat is waarschijnlijk omdat je door de herhalende, ritmische beweging je gedachten ordent. Dat is nodig als je teveel informatie krijgt om te kunnen verwerken. Je kortetermijngeheugen loopt vol. Het kan al die prikkels niet verwerken. Af en toe heeft je brein pauze nodig om de belangrijkste informatie op te slaan. Dat doe je van nature door even te stoppen met denken en te bewegen. Je veegt met die beweging als het ware het bord schoon zodat er weer iets nieuws op kan. Je kunt het vergelijken met het werkgeheugen en de opslag op de harde schijf. Als het werkgeheugen overbelast raakt loopt je computer vast en kan hij niets meer opslaan. Frustrerend! Die frustratie is op zich al een aanslag op je werkgeheugen, dus dat moet je voorkomen door tijdig rust te nemen.

Zorg voor je eigen rustmomentjes

Mensen droedelen dus omdat ze dat nodig hebben. Ze droedelen vooral als ze moe zijn en niet kunnen weglopen. Zoals bij een telefoongesprek, of een vergadering. Als ze dan een pen of potlood in de hand hebben beginnen ze te krabbelen. Tegenwoordig lopen we vaak onder het bellen, en vergaderingen worden om deze reden ook wel staande gehouden. Dat fijn, maar dan kun je weer niet droedelen. Gelukkig zijn er nog genoeg momentjes over waarop je potlood en papier kunt pakken om droedels te maken. Droedel als je je hoofd niet stil kunt krijgen. Droedel als je moe bent en het lastig vindt om helemaal niks te doen. Droedel als er iets in je broedt maar je er net niet bij kunt komen. Droedel om patroontjes te tekenen of om allerlei tekentechniekjes uit te proberen. Of gewoon, omdat je het lekker vindt!

Nutteloos ‘klooien’ is hartstikke nuttig

Je ziet het al, er zijn heel veel redenen om te droedelen. Kinderen doen het eigenlijk veel te weinig. Veel kinderen denken dat ze meteen een serieuze tekening moeten maken, dat het ergens op moet lijken of ze tekenen steeds maar weer hetzelfde pokemonpoppetje omdat ze dat toevallig goed kunnen. Dat blokkeert hun vermogen om nieuwe dingen uit de vinden. Uitvinders proberen van alles, vaak zonder dat het iets wordt. Zomaar voor de lol, of omdat het idee wel leuk was maar toch niet was wat hij ervan gedacht had. Was het dan een nutteloze tijdverdrijf? Welnee! Zo komt hij achter heel veel dingen, wordt steeds handiger met materialen en op een dag vindt hij iets uit wat wel nuttig is. Zonder al die lol vooraf was die uitvinding er nooit gekomen. Het is dus belangrijk om vaak te ‘klooien’ . Je kop moet immers leeg om hem weer te kunnen vullen? En al doende wordt je steeds beter!

Toveren met kleurpotloden

Genoeg gepraat! Aan de slag. We gaan een verrassingsdroedel maken. Je weet niet wat het wordt, maar zoekt uit wat je ermee kan. Stel je voor dat je een leerlingtovernaar bent. Je hebt een kleurpotlood als toverstaf. De toverspreuk is vijf keer achter elkaar: een, twee, drie, vier, vijf, zes, zeven, acht, negen, tien, elf, twaalf!  Op elke tel zet je snel een horizontale of verticale lijn op je papier. Kort en lang, kris kras door en over elkaar. Bovenaan je papier teken je af en toe een diagonale lijn, zoals een dak. De toverspreuk is dan misschien gemakkelijk, maar op elke tel een lijn trekken en zonder nadenken snel een willekeurige hoek om gaat, dat  valt nog niet mee. Eerst in de lucht vooroefenen is dan ook niet verkeerd. Als dan je blad vol kaarsrechte lijnen staat ga je vakjes vullen. Dat worden muren, ramen, deuren en daken. Langzaam zie je een dorpje, stad of kasteel tevoorschijn komen. Er groeien bomen, gras en struiken. Er lopen mensen en dieren. In de lucht zie je vogels en vliegtuigen. Bedenk het niet van tevoren maar laat je verrassen.

Even voorstellen: de oerdroedel

Toegegeven, tovertekenen is best pittig. Je moet snel rechte lijnen kunnen maken, razendsnel van richting kunnen veranderen en lijnen kriskras door elkaar kunnen tekenen. En je hebt best wel een beetje fantasie nodig om uit die lijnen en vlakken een dorp of kasteel te toveren. Maar zo moeilijk hoef je het jezelf niet meteen te maken. Begin eens met de oerdroedel. Dat is waarmee de meeste droedelaars beginnen. Het is een stip met daaromheen telkens steeds een ander randje. Bijvoorbeeld: stip, eromheen een cirkel, daaromheen kleine cirkeltjes. Een golfje om alle stipjes, en nog eens, en nog eens. Het is heel lekker om steeds maar door en door te gaan, rond en rond. Dat hoeft niet netjes, welnee! Die gaatjes tussen de lijntjes kun je juist goed gebruiken. Vul ze op met je lievelingskleuren, en gebruik vooral ook hier en daar goud, zilver of neon.

Kinderen van hippies maakten Silicon Valley

Ons werkgeheugen moet dus geregeld even rust krijgen om geleegd te worden. Dat is nodig om de harde schijf met data te kunnen vullen. Als alles al vaststaat kun je niks meer zelf bedenken,  je volgt alleen nog maar de gebaande paden. En nu we het toch over computers hebben, wist je dat Silicon Valley is ontstaan doordat kinderen van hippies in schuurtjes alle tijd en ruimte kregen om de computer uit te vinden? En cafe’s vrijelijk hun vondsten deelden? Geen mens die wist dat veel van die kinderen nu multi-miljardair zijn. Dat was dus niet het doel. Het doel was de lol van het ontdekken. Het luie, langharige werkschuwe tuig van toen had dus toch een punt. En dat het nageslacht van die gemakzuchtige ouders dat heel goed weten blijkt wel uit het feit dat zij hun kinderen zo lang mogelijk geen computers geven en zoeken naar creatieve scholen met veel vrijheid.

Niks niksen mag, niksen moet!

Ook in Finland zijn ze erachter: met korte, goed doordachte lessen, geen huiswerk en veel pauzes staan ze al jaren aan de top van de wereldranglijst voor goede onderwijsresultaten. Geregeld stoppen met nadenken loont dus. Dat kan door te sporten, dansen, zingen of door te droedelen. Terwijl je sport, zingt, danst of droedelt zet je je gedachten stil. Je kunt niet malen maar moet honderd procent focussen op de activiteit. Je doet. Droedelen is tekenen zonder doel, zonder oordeel, zonder een mening over het resultaat. En dat is precies wat je af en toe nodig hebt. Nutteloos gekrabbel is dus hardstikke nuttig!

Dit artikel verscheen eerder in het winternummer van 2017/18 van GIFTED@248; een magazine over (hoog)begaafde kinderen.

Het Grote Droedelboek.

Met je eigen droedelboek geef je jezelf minstens 1000 rustmomentjes. Spelenderwijs leer je tekenen. Alle tekentechnieken zijn slim verborgen is kleine droedeltjes die je eindeloos kunt variëren.

Bestel het boek hier, geef het aan jezelf of aan iemand anders die je graag wilt verwennen.

Droedelen is ook geschikt voor kinderen. Jonge kinderen doen graag met je mee. Vanaf tien jaar geef je hen een eigen droedelboek  

Meer info over de auteur

Marijke Sluijter is docent Zinvol Tekenen met Kinderen. Ze leert  leerkrachten, kindercoaches en kindertherapeuten hoe zij Zinvol Tekenspel toe kunnen inzetten bij de ontwikkeling van de emotionele, sociale en cognitieve vaardigheden.

Ze schreef:

Het Grote Droedelboek; Reset je brein met droedelkracht’, 

‘Educreation

;  Hoe kinderen leren spreken, rekenen, schrijven en lezen in verbinding met zichzelf, de ander en de wereld’

‘Aanraken, een levensbehoefte; Aanraakspel in kinderopvang en school’.

Ze was hoofdredacteur van Educare; opgroeien in verbondenheid. Haar favoriete rubrieken waren ‘Spelen met… ‘niets’ over kinderspel met licht, lucht en soortgelijke fenomenen en ‘Hap!’ over lekker klooien in de keuken. 

 

 

Eén reactie

  1. De jaaropleiding van Zinvol Tekenen met Kinderen heeft voor mij veel verbinding gebracht tussen de diverse opleidingen/cursussen die ik al had gedaan. Voor mij was het heel waardevol hoe Marijke alle kennis van het hele 'menszijn' combineert met tekenspel. Praktisch en verdiepend. Ik ontdekte hoe tekenspel bijdraagt aan het zichtbaar maken van wie je bent. Van je waardevolle talenten. En hoe ik moeders met zonen kan ondersteunen om dit te versterken. Ontzettend bedankt Marijke voor alles wat ik van je heb mogen leren.
  2. Baukelien Franken: Ik had onlangs een leuke ervaring. Wat ik al vermoedde: ook bij volwassenen stimuleert Zinvol Tekenen de sociale, emotionele en cognitieve ontwikkeling. We raken nooit uitgeleerd. Een paar jaar geleden volgde ik een cursus bij Marijke en omdat ik afgelopen vrijdag in een workshop een ‘grote mensen probleem’ creatief wilde benaderen, deed ik even een opfriscursus vooraf. Nou, dat heeft zijn vruchten afgeworpen. De simpele handreikingen van Marijke deden wonderen. De 12 volwassenen konden met de workshop letterlijk en figuurlijk met een blanco blad uit de voeten en tekenden vrijuit hun dromen in alle kleuren van de regenboog.Een creatieve basis en persoonlijke uiting om vervolgens geaard en met zelfvertrouwen over in gesprek te gaan met een ander die sommige dingen hetzelfde had gedroomd en sommige dingen anders. Verbinding met en uiting van eigen gevoelens leidde tot makkelijker verbinding maken met die van de ander en zo ontstond er een open en gelijkwaardig dialoog.
  3. Lieve Huyghe: Eerder deze maand heb ik mijn jaartraining afgewerkt. Het was een fantastische reis, ook voor mezelf. Ik heb er persoonlijk héél veel aan gehad, ik ben erdoor gegroeid. En ondertussen teken ik vaak met de kinderen en zie ik hoeveel ik daarmee kan bereiken. Deze cursus is echt een voltreffer voor iedereen die met kinderen/jongeren werkt! Interesse? Er start in januari een nieuwe jaartraining (in Belgie). En je kan er nog bij! Twijfel je nog? Ga dan eens kijken in het programma van Teach More; er worden ook losse dagen 'zinvol tekenen' gegeven. Wedden dat je na één dag proeven klaar bent voor de hele boterham (en Maartje, de docent, is werkelijk de max!)! Ik kan het alleen maar héél warm aanraden!
  4. Della Burford: Fantastic .. Het Grote Droedelboek; Reset je brein met droedelkracht. Good to see what you are up to ... yes mindful drawing is fun and have loved it all my life.
  5. Judith Tonnissen: Een opleiding waar ik echt nog jaren mee vooruit kan. Heel veelzijdig, creatief en breed inzetbaar.
  6. Monique Tunnissen: Praktisch, breed inzetbaar en direct te gebruiken in de klas of als coach. Marijke heeft veel kennis in huis en deze deelt ze graag, altijd smullen. Mij heeft het met name gebracht om eens verder te kijken en juist het tekenen in te zetten om stapjes te zetten of doelen te bereiken.
  7. Andrea de Waal: De opleiding Zinvol Tekenen met Kinderen heeft van mij een betere juf gemaakt! Leuke ideetjes om direct toe te passen. Grotere inzichten en een verdieping van mijn handelen.
  8. Nicole Verkerk: Afgelopen jaar de jaaropleiding Zinvol tekenen gedaan. Wat een mooi manier om met kinderen te werken, heb het gedurende het opleidingsjaar al volop in kunnen zetten. Dat is het mooie van de opleiding na dag 1 kan je gelijk al aan de slag. Door dat je het zelf ervaart weet je wat je doet en wat het met de ander doet. Het is leerzaam in veel opzichten, qua zelfontwikkeling en wat het onbewust met kinderen doet. Het is op veel manieren in te zetten en dat merk en hoor je tijdens de opleiding in gesprek met je mede cursisten. Het heeft mij heel veel gebracht aan inspiratie en hoe hiermee verder te gaan!! Dus twijfel niet, maar gun jezelf een mooie leerzame opleiding waar je heel veel kinderen, pubers en ouders weer verder mee kan helpen.
  9. Ariadne: Dankjewel voor je leuke tekentips! Volgend schooljaar ga ik tekenlessen geven aan de kinderen van de bso. Als kunstenaar en docent bij volksuniversiteit wil ik me bekwamen in de creativiteit samen en met kinderen. Hier kan ik al meteen mee aan de slag. Wie weet komt er nog eens een moment dat ik de jaaropleiding ga doen.
  10. Lotte Zonderland: Ik heb een inspiratiemiddag bij je gedaan en vandaag een eerste tekenspel gedaan, die met de beer in het hol Eerst las ik een prentenboek voor over een kleine beer die niet kan slapen, en grote beer die telkens een groter lichtje neerzet (totdat hij kleine beer de maan laat zien). Het was behelpen met het materiaal, want bijenwas en goede kwaliteit papier is niet aanwezig op school. Ik heb A3 formaat gebruikt. Ik merkte dat de kinderen moesten wennen: ook hier de neiging om het snel op te geven (Klaar!). Ik heb aangehouden om ze dóór te laten tekenen, zodat ze zich zouden kunnen verbinden met hun werk. Het was een groepje van tien kinderen. Ik heb zelf mee getekend op het whiteboard om de beweging te laten zien en daar berenliedjes bij geneuried. Ik vond het zeer de moeite waard, de aandacht was groot en ik voelde dat het onder de oppervlakte heel wat in beweging bracht.
  11. Marianne Bouwens: Wat een heerlijke lesdagen zijn het. Ik leer zoveel nieuwe dingen. In de eerste plaats over mezelf. Het is zo fijn om eerst zelf alle oefeningen te mogen doen. Ik merk ook echt dat ik zelf groei door de tekenoefeningen. Die groei wil ik kinderen ook graag meegeven. Met een perfectionistische faalangstige insteek ben ik op een gegeven moment gestopt met tekenen als kind terwijl ik het eigenlijk heel graag deed. Door deze oefeningen voel ik ook echt dat ik leer loslaten, dat ik "fouten" mag gebruiken (in het echte leven heb je ook geen gum) en dat ik mezelf mag laten zien. En het grappige is dat we de vorige les oefeningen deden vanuit het onderbewuste en dat bij het analyseren van mijn gemaakte tekeningen bleek dat dat precies de groei is die ik doormaak. Ik vind het een prachtig en krachtig middel wat ik heel graag met kinderen wil gebruiken in mijn coachingspraktijk Prikkelpracht!
  12. Anne Laga: Wat me nog steeds blij maakt is dat een kleuter (5-6 jaar) na een krasoefening trots vertelde “Hey! Dit is de eerste keer dat ik mijn naam juist schrijf!” Zijn naam is Simon en de S schrijven is best wel lastig als 5 jarige. Er kan evengoed een spiegelbeeld ’S’ staan. Na de krasoefening ging het gewoon vanzelf! Hij schreef de S in de meest leesbare vorm. Zou het kunnen dat krassen zoveel vrijmaakt dat het presteren ervan af glijdt en de dingen makkelijker gaan daarna? Kinderen kunnen door te ‘krassen’ voelen: ‘oef, hier moet niets’, ‘hier mag het’! Zo rijk!! Dank je wel Marijke om het doorgeven van zoveel rijkdom!
  13. Petra Moedt: Ik ben al 30 jaar leerkracht groep 1 en 2 en ben heel blij dat ik de opleiding voor kleuterleidsters KLOS nog heb kunnen volgen. In al die jaren heb ik veel nascholing gevolgd, met name teamscholing. Vaak heb ik me na een scholing afgevraagd, wat heb ik hier van geleerd en wat kan ik hiermee doen in mijn groep. Natuurlijk steek je er altijd wat van op, maar wat ik geleerd heb bij de opleiding Zinvol tekenen is zo veel meer en zo'n mooie aanvulling op de kennis die ik heb betreffende het jonge kind/kleuter dat het voor mij dan ook een zeer zinvolle opleiding is, die ik bij ieder aanbeveel die werkt met (jonge) kinderen.
  14. Sonja Morbé: Ik heb de opleiding Zinvol Tekenen gevolgd als specialist Hoogbegaafdheid (passend onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen). Het is een verademing om deze opleiding te volgen. Wat me direct bij de start heeft geraakt is de échte praktijkgerichtheid: je ondergaat zelf alle oefeningen en pas als je zelf de ervaring hebt doorleefd, komt de achtergrond informatie die het leren compleet maken. Marijke doet dit zo consequent, dat je haar voorbeeld direct kan overnemen bij de lessen die je zelf geeft. Ik raad iedereen aan om dit te ervaren en te leren. De oefenen laten kinderen veel leren: over het lijf, de overtuigingen, vaardigheden die nodig zijn in motoriek, taal, rekenen, sociaal, emotioneel. Verder geeft Marijke de lessen in een zeer inspirerende omgeving en is het heel aangenaam naar haar te luisteren. Tekenen zal nooit meer hetzelfde voor mij zijn!
  15. Marijke Comello: Marijke, wat doe jij dit prachtig!!!! het is zo uitnodigend, je vindt steeds weer nieuwe manieren en wegen om het weer net even anders aan te bieden, je bent een kanjer!
  16. Diana Rongen: Allereerst dank je voor je kennismakingscursus met de tekentips! Ik ben er erg dankbaar voor. Ik heb er nu twee mogen ontvangen en ik heb ze beiden gedaan. Met name het maken van een slakkenhuis, riep heel veel op bij mijn ‘coachkind’. Hij leefde zich helemaal uit en hoewel ik zelf begonnen was, nam hij het snel over en uiteindelijk werd er een heel gezelschapsspel van gemaakt, met een goed einde. Dank je en misschien tot ziens, want ik wil hier graag wat meer verdieping in.
  17. Mina van Vondel: De wijze waarop jij het onderwijs vorm geeft is inspirerend en verbindend. Jij maakt het onderwijs levend, springlevend, sprankelend en zonnig. Je geeft jezelf, je hele wezen, je ZIJN. Mijn reflectie op de cursusdagen kan ik omschrijven in één enkel woord: ZIJN. Ik heb genoten van iedere dag in Culemborg, dagen van samen zijn en een beetje thuis komen…. Verhalen van hoop en kracht, oude woorden in een nieuw jasje. Jouw geloof in het spelende kind is onwrikbaar en zet mensen in beweging.
  18. Ellen Lennarz: In de prettig ingerichte ruimte voelde ik mij uitgenodigd om samen te werken, te voelen, af te stemmen met elkaar, te kleuren, te luisteren, onderwijl ik mijn lijnen op papier het blad liet vullen. Marijke zet helder uiteen waarom je doet wat je doet, met potlood en papier. Verrassende opdrachten die je kunt verdiepen in jezelf en met elkaar. Met mijn dochter heb ik de opdrachten uitgevoerd, zij vond het heerlijk! De aandacht, geen goed of fout, helemaal met de ‘flow’ meegaan op het papier. Af en toe een frons, een glimlach en een traan, de beweging middels tekenen en de opdrachten die je kunt af stemmen op verschillende leeftijden hebben mij enorm geïnspireerd. Dank voor dit cadeau!
  19. Nicole Snoep: De studiedag was enorm genieten; de inspirerende Ecowijk, de smaakvol ingerichte zonnige werkruimte, de gezonde lunch, de mooie uitstraling en wijze woorden van Marijke zelf, de aardige cursusgenoten, het opgaan in de tekenopdrachten en last but not least: we gingen naar huis met een tas vol leuke oefeningen waar onze leerlingen veel plezier aan zullen beleven. Ook wel: Quality time! (Remedial Teacher, Den Haag)
  20. Mina van Lottum: In gedachten zie ik één voor één de tekeningen voor me en warempel, alle tekeningen symboliseren heelheid en liefde, universele liefde… Oh…..vandaar heelbeelden…. Bedankt voor je woorden, verhalen, kennis en liefde….. Ik vind het fijn om naar je te luisteren, je inspireert mij en raakt mijn kind, mens, leerkracht, coach zijn. Ga door met reizen over de wereld en breng de verhalen naar Nederland……
  21. Debby van Soest: Jouw manier van kijken naar kinderen, je visie op ontwikkelen en het aanbod dat daarbij past- ik smul ervan!
  22. Jeannette Hamerling: Met heel veel plezier denk ik terug aan de fantastische cursus die ik afgelopen jaar bij je mocht volgen. Ik breng het geleerde regelmatig in de praktijk. Ouders vinden het heel leuk als ik er meer over vertel. Ik ben leerkracht groep 1-2.
  23. Karin Jongers: Ik heb de cursussen zinvol tekenen en aanraken is een levensbehoefte gevolgd en daarna kwamen we elkaar weer tegen bij de verwendag voor leraren. Ik heb mijn missie inmiddels gevonden! Kindercoach, een dag in de week op een gewone basisschool, vier dagen praktijk aan huis en een dag leerkracht (vrijwillig vooralsnog) op DOE Democratisch Onderwijs Eindhoven. Zo kan ik alles wat ik gehoord, gezien en geleerd heb,( en waarvan de kiem bij jou gelegd is door "aanraken is een levensbehoefte, daarna kon ik niet meer stoppen) , doorgeven aan ouders kinderen en leerkrachten. Ik kan een verbinding leggen tussen het gewone basisonderwijs en democratisch onderwijs. En het werkt!
  24. Nicole Senden: Deze cursus: zo veelomvattend Over het Leven Over de schoonheid Over de verwondering De kracht van vertellen van onderwijzen van boeien van verbeelden, in beelden en met handen en voeten. De energie van het leven in ons, in de kinderen Dank je wel!
  25. Claudia Conrad: Afgelopen zaterdag de workshop "heelbeelden" van de cursus zinvol tekenen bij mogen wonen. Naast het feit dat het ontzettend leerzaam is hoe je kinderen hun emoties kan laten uiten door middel van iets wat ze leuk vinden om te doen, namelijk tekenen, is het ook een waar feestje om hier bij te mogen zijn, zo relaxt en gemoedelijk. Een echte aanrader. Ik kom zeker nog eens terug.
  26. Sigrid van de Riet: Ik heb vrijdag mijn intervisie groepje warm gedraaid voor Zinvol tekenen. We vullen om de beurt een bijeenkomst met interessante werkvormen of theorieën uit het veld. Ze waren erg enthousiast over deze manier van tekenen en ik vond het erg leuk om te doen. Grappig om te zien dat een groep volwassenen op dezelfde manier werkt als een groep kinderen. Er begint altijd wel één meteen te tekenen zonder dat je hebt gezegd wat de bedoeling is en er is ook altijd één bij die niet kan stoppen. Leerzaam! Kortom groot succes!
  27. Monique Stegenga: Jij bent zo inspirerend… die dag met massage in de klas, heb ik zoveel aangehad! Ouders allemaal zo enthousiast en natuurlijk de kinderen ook! Zij vragen er ook om! Ik ben ook erg blij met je magazine EDUCARE… wat n heerlijk praktisch blad! Je tips via de mail vind ik ook super praktisch! Dank Marijke.
  28. Marianne Hartog Van de studiedagen heb ik echt genoten en ik haal er nog steeds inspiratie uit. Ik hoef ´mijn grote cursustekenboek´ maar open te slaan en de herinneringen worden weer levendig.
  29. Marijet Kuipers: Ik ben he-le-maal enthousiast geworden door je mailtjes en doe echt alles in de klas! Ik wacht op steeds meer enthousiasme van mijn collega’s en als zij er ook voor klaar zijn, hoop ik met zijn allen de cursus te mogen doen. Ik hoop het echt. Gisteren ouderavond gehad en zulke enthousiaste reacties gehad, wow. Ik ben blij met jou.
  30. Els Ejku: Ik heb de cursus als een inspiratiebron ervaren. Ik werk op de b.s.o en vind het bijzonder om te zien hoe enthousiast de kinderen reageren op een tekenopdracht Er wordt steeds meer getekend en men heeft er ook lol in. Ik vind het ook spannend hoe zich dit verder ontwikkeld. Ik heb een wand vol gehangen met de tekeningen van de kinderen, die er trots op zijn.
  31. Yvonne Duyvenvoorden: Wil je graag laten weten dat ik met veel plezier terugkijk op je cursus “zinvol tekenen” en dat ik veel gebruik maak van de opdrachten die je toen met ons hebt gedaan. Ik doe deze opdrachten nu met mijn studenten pedagogiek aan de Hogeschool van Utrecht. De studenten krijgen op deze manier allemaal ideeën om tekenen in te zetten in hun werk met kinderen om daarmee bijvoorbeeld het zelfvertrouwen van een kind te vergroten, zijn of haar identiteit te versterken, de samenwerking te verbeteren, te leren omgaan met rouw, oplossingen te leren bedenken of zijn of haar fantasie te vergroten. Tekenen is iets wat een heleboel kinderen leuk vinden en met interessante opdrachten kun je veel persoonlijke groei bereiken! In tekeningen kunnen kinderen laten zien wie ze zijn en wat belangrijk voor hen is. Het biedt allerlei aanknopingspunten voor gesprek om kinderen beter te leren kennen.
  32. Claudine Becks: Ik ervaar het als prettig te lezen wat er zoal mogelijk is met tekenen met het kind. Veelal probeer ik het eerst zelf uit om te ervaren wat het kan doen met je. Heb laatst een herfst-kinderyogales gegeven. Aan het eind van de les liet ik de kinderen in een cirkel een herfsttekening maken. Een eindontspanning die bij ieder kind er prachtig uitziet. Ik geniet van het feit dit te mogen zien. Het levert nog meer inzicht in het kind op. Hoe voel je je aan het eind van de les? Teken je met zachte of scherpe lijn? Hoe begin je: van buiten naar binnen of andersom? Teken je figuurlijk of juist om te ontspannen, vormen zoals cirkels die heel verfijnd worden herhaald. Ik dank je voor de aanvulling, en te mogen zien en ervaren wat tekenspel zoal kan doen. Het geeft.... Vriendelijke zonnegroet!
  33. Marieke Mast: Ik heb genoten van de eerste workshopdag! De tekening van “het bos met de kabouters” meteen in mijn klas geïntroduceerd. We maakten kerstkaarten voor onze jaarlijkse kerstkaartenactie en ik heb er daarom kerstmannetjes van gemaakt in het begeleidende verhaal. Ook heb ik wasco én ecoline gebruikt, de resultaten waren prachtig: blije, geïnspireerde kinderen die niet meer wilden stoppen en fantastische kunstwerken!
  34. Dit de Jong: Zoals ik al gezegd heb, vond ik het altijd fijn om op de cursus te zijn. Dat het fijn was om, na een schoolweek, gevoed te worden met oefeningen voor en visies op de kinderen. Dat het inderdaad heel hoopvol was om met tekentechnieken, juist ook voor moeilijke kinderen, naar huis te gaan. Op dit moment kan ik mijn geluk niet op. Ik werk dit jaar in groep 3. De leerkrachten die al meer ervaring met deze groep hebben, wilden nog niet direct met letters schrijven beginnen, omdat zij gemerkt hebben dat de kinderen er motorisch nog niet aan toe zijn. Hier kon ik dus direct in een gat springen! Nu heb ik voor school een boekje samengesteld met allerlei tekenopdrachten die ook als opdrachten voor voorbereidend schrijven gebruikt kunnen worden. Alle opdrachten heb ik uit de cursus Zinvol Tekenen gehaald. Ik heb er al een aantal keer een leuke les uit gegeven en ga dat de komende weken steeds doen. Mijn collega's zijn ook enthousiast. Het is voor mij een verrassing dat ik het geleerde zo effectief in kan zetten.
  35. Marieke Ruud: Ik wil je graag vertellen dat ik heel erg genoten heb van de afgelopen cursusdag. Je hebt ons veel te leren en je brengt het op een hele fijne manier. Leuk ook om te zien hoe iedereen weer een beetje kind werd. Of eigenlijk… hoe het kind in ons allemaal weer naar buiten kwam! Ik kijk uit naar de tweede dag!

Plaats een reactie

Je emailadres zal nooit met anderen worden gedeeld! Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*
*